Offertförfrågan

Tempcon stärker sin säljorganisation

Urban Andersson har knutits till Tempcon Group som ny säljare för att i första hand bearbeta marknaden i de södra delarna av landet. Han kommer senast från en säljande roll på Malmö Lastbilscentral och har, förutom en tid i mäklarbranschen, varit transportnäringen trogen under hela sitt yrkesliv. Andersson har under åren gjort sig känd som en drivande och målfokuserad person som brinner för affären och avslut som gynnar alla parter.

För oss på Tempcon har etableringen av en tydlig och drivande säljorganisation varit en prioriterad fråga. Att Urban Andersson nu bestämt sig för att vara med på vår resa innebär att vi har tagit ett stort steg framåt i detta arbete.

Urban, vad var det som väckte ditt intresse för rollen som säljare på Tempcon?
Ja, jag har alltid varit säljare. Man är den man är. Jag har ju följt den resa som Tempcon har gjort så här långt då jag mycket väl känner en del av de verksamheter som ingår. Den här nya konstellationen som koncernen innebär tycker jag känns spännande. Det är något nytt och fräscht som marknaden inte har sett sedan Frigoscandias glansdagar. Jag gillar utmaningar och när en organisation vill framåt och satsa. Att då få vara en del av denna resa ser jag mycket fram emot. Samtidigt som jag får möjligheten att bidra till den utifrån mitt perspektiv. Det är stimulerande.

Efter dina första dagar på din nya arbetsplats, hur är ditt första intryck?
Bara positivt! Det är naturligtvis mycket nytt att ta in men känslan är bra. Jag gillar det starka miljöfokuset koncernen har. Det känns också som att saker och ting är enklare och rakare än inom lastbilscentralsvärlden. Kortare beslutsvägar och inte så mycket politik i frågorna. Fokus på affären.

Vad ser du för utmaningar i din roll som säljare?
Det jag först måste lära mig är att förstå hur organisationen och strukturerna fungerar. Att få en tydlig bild av upplägget hos de olika dotterbolagen och hur det ser ut i sin helhet mellan bolagen också. Även om jag har hållit på med transporter i olika former i hela mitt liv så är detta med livsmedel något speciellt. Transporter är som en liten bäck, den finner alltid den närmaste vägen. Det är den vägen vi måste hitta tillsammans.

Vilket blir ditt huvudsakliga fokus i rollen som säljare?
För mig handlar det mycket om att få ihop helheten. Att inte bara fokusera på de stora kunderna utan arbeta aktivt för att ha en bra mix av stora och små. En mix som utvecklar vår verksamhet och passar in eller kompletterar våra befintliga flöden och strukturer samtidigt som vi bidrar till våra kunders utveckling.

Om vi kikar lite i kristallkulan, var är Tempcon om fem år?
Då tror jag koncernen har vuxit kraftigt från dagens nivå både vad gäller omsättning såväl som antalet bolag. Vi är förmodligen börsnoterade samtidigt som vi nått vår målsättning om att bli ledande i Norden på temperaturkontrollerad logistik.