Offertförfrågan

Kampanj för att attrahera fler tjejer till åkeribranschen

Tempcons dotterbolag Tommy Nordbergh Åkeri startar en kampanj för att attrahera fler tjejer till åkeribranschen.

Allt fler kvinnor får upp ögonen för de stora fördelarna med att jobba inom logistik och åkerinäringen men utvecklingen går för långsamt tycker Linda Backlund, nytillträdd vice vd på Tommy Nordbergh Åkeri.

Vi på Tommy Nordbergh ligger i topp när det gäller andelen kvinnliga chaufförer men vi måste bli fler, många fler, fortsätter Linda. Många har tyvärr fortfarande en gammaldags syn på lastbilsyrket och åkerinäringen. Nu vill vi visa på att mycket har förändrats under de senaste åren. Idag är lastbilsyrket långt mycket mer än bara långa resor, tunga lyft och pytt i panna på en vägkrog. Fordonen är moderna, rutterna är varierande och idag har vi alla hjälpmedel som behövs för att våra medarbetare ska ha en hållbar arbetsdag.

Inom logistikbranschen har man kommit längre med jämställdheten än i åkerinäringen, så det finns fortfarande mycket kvar för branschen att göra. Vi är bara i början men vi ser och upplever en förändring. Glädjande är att antalet kvinnliga sökande till transportprogrammet har nått upp till rekordhöga 34 procent.

Det är roligt att konstatera att tjejerna börjar upptäcka chaufförsyrket men vi behöver bli fler. För att lyckas attrahera ännu fler kvinnor behöver vi bli bättre på att få ut mer information om de stora fördelarna som finns inom åkerinäringen. I genomsnitt får 83 procent av alla transportelever jobb direkt efter examen vilket visar på att vi behöver bli många fler i branschen.

Bristen på yrkeschaufförer är stor, både i och utanför Sverige. Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnds långsiktiga bedömning är att branschen behöver 50 000 nya lastbilsförare i Sverige de kommande tio åren. Där kan kvinnorna vara en stor och viktig del.

Lastbilen på bilden börjar i dagarna rulla mellan Skåne och Stockholm och är en hyllning till våra tjejer i laget här på Tommy Nordbergh Åkeri och också ett välkomnande till fler kvinnor inom åkerinäringen, både i hytten och på kontoret, berättar Linda. Men den är också en uppmaning till både de som står inför sitt yrkesval, vill starta en ny karriär eller redan är en av våra kollegor i branschen – hjälp oss att förändra! Vår resa är jämställd, hållbar och väl förankrad i vår organisation.

Jag kommer vara drivande i den här utvecklingen avslutar Linda som under sina sju år på Tommy Nordbergh sett de stora fördelarna med att ha kvinnliga chaufförer. De är lugnare, noggrannare och försiktigare i trafiken. Dessutom mår en jämställd organisation mycket bättre.

Kampanj för att attrahera tjejer