Som ni kunde läsa förra veckan omorganiserar Tempcons dotterbolag PL Fraktservice i Uddevalla och Peter Friberg, mångårig operativ chef på bolaget, kliver in i rollen som vd. Rollen som operativ chef övertas nu av Mattias Orstam som arbetat på bolaget sedan 2014. Med en bakgrund som fotbollsspelare och sängförsäljare var steget till transportbranschen kanske inte självklart men det är något han inte ångrar idag.
Mattias, varför började du på PL?
PL fick ett nytt stort uppdrag för Svensk Cater som skulle sysselsätta nästan tio bilar och behövde därmed chaufförer. Jag fick då frågan av min far, Peter Lengrell, och Friberg hur länge jag skulle stå där och sälja sängar egentligen. Sagt och gjort slutade jag med sängförsäljningen, tog lastbilskort och började köra en av dessa distributionsslingor. Med tiden blev det en mängd olika körningar, bland annat Helsingborg för att senare börja jobba vissa timmar inne på kontoret. Sedan 2017 har jag bara jobbat på kontoret, först som trafikledare och nu de senaste åren med ekonomi och fokus på vår lönsamhet.
Hur känns det nu att kliva in i rollen som operativ chef och vilka är dina utmaningar i denna roll?
Det ska bli roligt och spännande. Utmaningarna är många om man ser till världsläget och de konsekvenser som detta för med sig. Chaufförsbristen är en stor utmaning som vi måste hantera och motverka på bästa sätt. Det är naturligtvis viktigt för alla att få in bra personal. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare varför vi lägger mycket tid och kraft på att hitta rätt medarbetare som inte bara kan hantverket utan som också blir en ny och viktig kugge i helheten när det gäller kollegor etcetera. Sedan gäller det att hela tiden följa med och anpassa kostymen efter de flöden och säsonger vi har gällande personal och fordon. Är vi inte tillräckligt snabbfotade blir det snabbt dyrt.
Vad är det roligaste med jobbet?
Jag gillar när man överträffar kundens förväntningar, på så vis bygger vi relationer och utvecklar samarbetet ytterligare med kunderna. Vår målsättning är att alltid jobba med kunden och inte för kunden. Kundnärheten är A och O för oss och vi värnar verkligen om den personliga kontakten mellan våra kunder och våra medarbetare. Jag gillar även den höga pulsen och företagandet med den dagliga businessen och med allt vad det innebär såsom till exempel hantera leverantörer, uppföljning och effektivisering.
Ni har pratat om att förändra er säljorganisation, vad kommer att hända där?
Att kalla det säljorganisation är väl kanske inte riktigt rätt men vi kommer att utveckla vårt sätt att arbeta med vårt sälj med fokus på bra lönsamhet och kunder som kompletterar de flöden vi har idag. Målet är sedan att vi ska bli bättre på att vara en säljande organisation allihop. Hela kontoret ska involveras i detta arbete med fokus på merförsäljning i den dagliga driften. Detta sammantaget tror vi kommer leda till att vi fortsätter det goda samarbetet med de kunder vi har idag samtidigt som vi attraherar nya kunder till oss.
Var finns PL Fraktservice om två år?
Om två år har vi fortsatt att vidareutveckla vår företagskultur där medarbetarna, människorna gör arbetsplatsen. Välmående och motiverade medarbetare på arbetsplatsen är oerhört viktigt för vår kultur och prestation. Vi har också vidareutvecklat samarbetet med våra befintliga kunder, både externt såväl som internt inom koncernen. Vi har också en hel del nya kunder vi jobbar tillsammans med som stärker vår position ytterligare.
Fem snabba med Mattias Orstam
Favoritmat
Flygande Jakob
Favoritdryck
Tom Collins
Favoritresmål
Palma
Tittar på på tv
Serier
Gör på fritiden
Tränar på gym och spelar padel